Tematyka
Dydaktyka
Piosenki
Wierszyki
ROCZNY PLAN PRACY
PRZEDSZKOLE SIÓSTR
SERAFITEK W ŻYWCU
ROK SZKOLNY 2023/2024
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze
sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym
2022/2023 oraz w oparciu o kierunki polityki oświatowej państwa
na rok szkolny 2023/2024.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900),
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie
nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły
specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
(Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie
sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji
przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej
dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.),
statut przedszkola.
2
Zawartość planu
I. Priorytety i podstawowe cele przedszkola na rok szkolny 2023/2024
II. Diagnoza pracy przedszkola na dzień 31 sierpnia 2023 r.
III. Realizacja zamierzeń – zakres działań prowadzących do uzyskania spodziewanych
efektów
IV. Spodziewane efekty
V. Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2023/2024
VI. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2023/2024
VII. Przydział zadań dodatkowych oraz zajęć prowadzonych przez nauczycieli
rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci
VIII. Plan współpracy z rodzicami
IX. Plan wycieczek przedszkolnych
X. Terminarz zebrań rady pedagogicznej
I. Priorytety przedszkola na rok szkolny 2023/2024
W planie pracy przedszkola oraz planie obserwacji pracy nauczycieli należy uwzględnić
działania w zakresie:
1) kształtowania u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, na podstawie
rzetelnej diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci, oraz realizację adekwatnego
programu wychowania przedszkolnego,
2) wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej,
3) rozwijania współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami
działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju
dzieci i wsparcia rodziny,
4) wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej w procesach edukacyjnych
do rozwijania kompetencji cyfrowych dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem
bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w
Internecie.
II. Diagnoza pracy przedszkola na dzień 31 sierpnia 2023 r.
1) Stosowane przez nauczycieli aktywizujące metody pracy umożliwiające kształtowanie
stałych sprawności w czynieniu dobra.
2) Wyniki rzetelnych diagnoz potrzeb rozwojowych dziecka dokonanych we współpracy
wewnątrz przedszkolnej: nauczycieli ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu
(psychologami i pedagogami) oraz w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i
międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w
zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
3) Umiejętności merytoryczne i metodyczne nauczycieli zachęcające dzieci do rozwijania
aktywności fizycznej i wspierające w niej.
3
4) Umiejętności metodyczne nauczycieli pozwalające prawidłowo i skutecznie
wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w kształtowaniu kompetencji
cyfrowych dzieci, w szczególności w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu.
III. Realizacja zamierzeń – planowane działania prowadzące do uzyskania
spodziewanych efektów
1. Działania przedszkola w zakresie kształtowania stałych sprawności w czynieniu
dobra.
1) organizacja przestrzeni edukacyjnej sprzyjająca kształtowaniu stałych sprawności w
czynieniu dobra,
2) planowanie i organizowanie zajęć służące kształtowaniu stałych sprawności w
czynieniu dobra,
3) wykorzystanie literatury do dostarczania wzorców właściwych zachowań człowieka
ukierunkowanych czynieniu dobra dla innych,
4) organizowanie różnorodnych form współpracy ze środowiskiem lokalnym i z
rodzicami w kształtowaniu stałych sprawności w czynieniu dobra,
5) organizowanie konkursów przez przedszkole i uczestniczenie dzieci w konkursach
miejskich i ogólnopolskich oraz w akcjach charytatywnych na skalę ogólnopolską –
ukierunkowanych na kształtowanie stałych sprawności w czynieniu dobra,
6) analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w
poszczególnych grupach, przekazanie informacji na zebraniu rady pedagogicznej w
celu ustalenia działań w zakresie profilaktyki (odpowiedzialności za swoje czyny,
przewidywanie skutków, radzenia sobie w różnych sytuacjach, czynienie dobra itp.)
2. Działania zapewniające rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dziecka
dokonanych we współpracy wewnątrz przedszkolnej (nauczycieli ze
specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu (psychologami i pedagogami) oraz
w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i międzyprzedszkolnej, a także z
podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego
wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
1) Zapewnianie warunków sprzyjających urzeczywistnieniu potencjału rozwojowego
dzieci i przygotowanie do samodzielnego, wartościowego i satysfakcjonującego
życia na dalszym etapie edukacji poprzez planowanie i realizację działań
związanych z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu w
formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych (korekcyjno-
kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-
społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym), porad i konsultacji dla
rodziców i nauczycieli.
W celu rozpoznania możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych dziecka oraz
jego sytuacji społecznej nauczyciel i specjalista ma do dyspozycji szereg metod i
sposobów, takich jak np.: szczegółowy wywiad z rodzicami dziecka na temat jego
4
funkcjonowania, analiza
dostarczonych dokumentów: dotychczasowych opinii psychologicznych, dokumentacji
lekarskiej, orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub specjalistycznej,
informacji od lekarza specjalisty, a ponadto obserwacja zachowania dziecka, analiza
wytworów dziecka, rozmowy z innymi nauczycielami prowadzącymi zajęcia, testy do
funkcjonowania społecznego itd.
2) Rozpoznawanie potrzeb rodzin wymagających pomocy oraz udzielenie jej poprzez
wskazanie miejsc i jednostek (w tym organizacji pozarządowych oraz organizacji
kościelnych i charytatywnych), w których udzielana jest zorganizowana i
wyspecjalizowana pomoc społeczna i instytucjonalna.
3) Rozwijanie współpracy środowiska przedszkolnego – nauczycieli, specjalistów i
rodziców – z instytucjami i organizacjami pracującymi na rzecz dziecka i rodziny
(stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz dziecka i rodziny, powiatowe
centrum pomocy rodzinie, MGOPS itp.), placówkami zajmującymi się ochroną
zdrowia, zwłaszcza zdrowia psychicznego (np. centrum zdrowia psychicznego),
podmiotami wspierającymi właściwą organizację kształcenia dzieci ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi – by zapewnić im adekwatną do potrzeb pomoc i
wsparcie.
3. Działania przedszkola wspierające aktywność dziecka w zakresie rozwijania
sprawności fizycznej i zdrowotnej.
1) organizacja zabaw ruchowych dostosowanych do potrzeb i możliwości dziecka:
zabawy orientacyjno-porządkowe, zabawy z elementem równowagi,
czworakowania, biegu, rzutu, celowania i toczenia, wspinania się, podskoku i
skoku, gry i zabawy na powietrzu, zabawy w terenie, zabawy na śniegu,
2) organizacja ćwiczeń porannych dla dzieci i ćwiczeń gimnastycznych: dla dzieci
młodszych w formie opowieści ruchowych po 10–20 min, dla dzieci starszych –
zestawów ćwiczeń po 20–35 min.
3) tworzenie okazji do odejmowania przez dzieci własnych, dowolnych zabaw
ruchowych poprzez aranżację przestrzeni edukacyjnej,
4) podnoszenie poziomu sprawności fizycznej dziecka, w tym samodzielności w
wykonywaniu czynności samoobsługowych.
4. Umiejętności metodyczne nauczycieli pozwalają prawidłowo i skutecznie
wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w kształtowaniu
kompetencji cyfrowych dzieci, w szczególności w zakresie bezpiecznego
korzystania z Internetu.
1) Nauczyciele stosują środki i metody wspomagające indywidualny rozwój dzieci,
korzystając w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod
kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
2) Proces kształcenia w przedszkolu umożliwia dzieciom poznanie technologii
cyfrowej, rozwija kompetencje cyfrowe, w szczególności w zakresie bezpiecznego
5
korzystania z treści publikowanych w Internecie oraz krytycznej analizy informacji
dostępnych w Internecie. Nauczyciele wiedzą, jak poprawnie korzystać z narzędzi i
materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
IV. Spodziewane efekty
1. W przedszkolu rozwija się sprawności dziecka w czynieniu dobra adekwatnie do
poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania,
z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
2. Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom,
rodzicom i nauczycielom, współdziałając w tym zakresie ze specjalistami, instytucjami
i organizacjami pracującymi na rzecz dziecka i rodziny, placówkami zajmującymi się
ochroną zdrowia, zwłaszcza zdrowia psychicznego, oraz podmiotami wspierającymi
właściwą organizację kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Nauczyciele wspólnie rozwiązują problemy i chętnie współpracują ze sobą na różnych
płaszczyznach.
4. Nauczyciele komunikują się z rodzicami za pomocą strony internetowej przedszkola,
poczty elektronicznej lub osobiście.
5. W przedszkolu kształtuje się nawyki codziennej aktywności fizycznej dziecka poprzez:
1) motywowanie do podejmowania aktywności fizycznej (właściwe zaplanowanie
zajęć, stosowanie pomocy i ochrony przy wykonywaniu trudniejszych ćwiczeń oraz
przestrzeganie porządku (np.: przebieranie się w stroje sportowe na zajęcia
ruchowe) i dyscypliny podczas zajęć,
2) wdrażanie do aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego, przestrzeganie
zdrowotności oraz zapewnienie bezpieczeństwa w czasie zajęć.
6. Zabawy ruchowe prowadzone w przedszkolu rozwijają i doskonalą sprawność ruchową
dzieci.
7. W przedszkolu skutecznie wykorzystuje się technologię informacyjno-komunikacyjną
w procesach edukacyjnych. Rozwijane są kompetencje cyfrowe dzieci, w szczególności
w zakresie bezpiecznego poruszania się w sieci i krytycznej analizy informacji
dostępnych w Internecie.
Dziecko:
prezentuje pożądane sprawności w czynieniu dobra (wie, czym jest szlachetność,
zaangażowanie społeczne, empatia, tolerancja, wrażliwość na krzywdę, szacunek,
opiekuńczość, odróżnia dobro od zła, interesuje się otoczeniem społecznym),
jest twórcze i kreatywne w zabawach ruchowych organizowanych w budynku
przedszkola oraz na świeżym powietrzu,
angażuje się w akcje i projekty kształtujące pożądane sprawności w czynieniu
dobra,
otrzymuje wsparcie psychologiczno-pedagogiczne adekwatne do potrzeb i
możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem
6
indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
jest aktywne, chętnie uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną,
inicjuje zabawy ruchowe, motywuje do ruchu rodziców,
wie, jak bezpiecznie korzystać z podstawowych narzędzi i zasobów cyfrowych,
uczestnicząc w zajęciach prowadzonych z wykorzystaniem narzędzi i zasobów
cyfrowych.
Nauczyciele:
wspólnie planują działania wychowawczo-profilaktyczne w przedszkolu,
rozwiązują problemy i pomagają sobie nawzajem w doskonaleniu własnej pracy,
współdziałają z rodzicami w kształtowaniu sprawności dziecka w czynieniu dobra,
diagnozują i obserwują rozwój dziecka, współpracując w tym zakresie z innymi
nauczycielami,
podejmują różnorodne formy wspierające aktywność dziecka w zakresie rozwijania
sprawności fizycznej i zdrowotnej, wykorzystując w tym celu własne kompetencje i
umiejętności,
współpracują z innymi nauczycielami, rodzicami, specjalistami zatrudnionymi w
przedszkolu (psychologami i pedagogami) oraz w poradniach psychologiczno-
pedagogicznych, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w
zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny,
organizują kreatywną przestrzeń edukacyjną dziecka, wykorzystując w tym celu
własne kompetencje i umiejętności posługiwania się technologią informacyjno-
komunikacyjną w procesach edukacyjnych,
komunikują się z rodzicami za pomocą różnych form (strony internetowej
przedszkola, poczty elektronicznej, osobiście), poszukują efektywnych form
kontaktu.
V. Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym
2023/2024
1) Efekty kształcenia i wychowania
Zadania główne:
w przedszkolu wspomaga się wychowawczą rolę rodziny, rozwijając sprawności
dziecka w czynieniu dobra, kreując postawy współpracy i pomocy – reagowania
na potrzeby innych,
w przedszkolu organizuje się, i udziela, pomoc psychologiczno-pedagogiczną
dzieciom, rodzicom i nauczycielom we współdziałaniu ze specjalistami,
instytucjami i organizacjami pracującymi na rzecz dziecka i rodziny, placówkami
zajmującymi się ochroną zdrowia, zwłaszcza zdrowia psychicznego, oraz
podmiotami wspierającymi właściwą organizację kształcenia dzieci ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi,
7
w przedszkolu skutecznie rozwija się i doskonali sprawność ruchową dzieci,
w przedszkolu skutecznie wykorzystuje się technologię informacyjno-
komunikacyjną w procesach edukacyjnych, rozwija się kompetencje cyfrowe
dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz
krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
Nazwa zadania i sposób realizacji Dokumentacja Osoby
odpowiedzialne
za realizację
I. Działania przedszkola sprzyjają
rozwijaniu sprawności dzieci w czynieniu
dobra.
1. Organizacja przestrzeni edukacyjnej, która
sprzyja kształtowaniu postaw
ukierunkowanych na życzliwość,
serdeczność, empatię (wzajemne rozumienie
i emocjonalne współuczestnictwo), czynienie
dobra:
umożliwianie dzieciom nabywania
doświadczeń do podejmowania
działań społecznych skierowanych na
czynienie dobra, dokonywanie oceny,
czym jest czynienie dobra –
kreowanie u dzieci postawy
współpracy i pomocy,
rozbudzanie wrażliwości na potrzeby
innych ludzi, dostrzeganie
pozytywnych cech w innych,
nabywania umiejętności wczuwania
się w stany emocjonalne i sytuacje
innych ludzi – budowanie u dzieci
świadomości własnych uczuć,
czynienie dobra wobec innych z
jednoczesnym kształtowaniem
poczucia własnej wartości i pewności
siebie, która jest potrzebna w
wyznaczaniu własnych granic,
korzystanie z różnych pozycji
literatury do dostarczania wzorców
empatycznych zachowań człowieka,
wyrabianie poczucia
odpowiedzialności za siebie
Informowanie rodziców o
prowadzonych działaniach
kształtowanie sprawności w
czynieniu dobra w formie
broszurki informacyjnej.
Baśń „Kopciuszek”, „Dobro
i zło. Co to takiego?”
Oscara Brenifiera z serii
„Dzieci Filozofują”.
Arkusze diagnostyczne
potrzeb rozwojowych
dzieci, analiza
prezentowanych postaw i
norm społecznych.
Analiza dokumentacji
nauczycieli w zakresie
stosowanych metod pracy w
obszarze kreowania u dzieci
postawy współpracy i
pomocy oraz rozwijanie
umiejętności odczuwania
stanów emocjonalnych
innych osób i reagowania na
dany sposób zachowania.
Analiza stosowanych metod
pracy z dziećmi w zakresie
rozumienia pojęć: empatia,
nietolerancja, integracja –
arkusz wywiadu.
nauczyciele
grup, dyrektor
8
(prezentacja w kącikach książek,
bookcrossing) – opracowanie
bibliografii,
kształtowanie pozytywnych postaw
społecznych oraz niwelowanie
negatywnego zachowania dzieci,
wykorzystanie naturalnych sytuacji
do prowadzenia z dziećmi treningu
empatii (rozpoznawania i
współodczuwania emocji),
1. Planowanie i organizowanie zajęć
służących rozwijaniu sprawności
dzieci w czynieniu dobra z
wykorzystaniem aktywizujących
metod pracy:
organizowanie zajęć i zabaw, w
których dziecko będzie miało
możliwości stawiania pytań,
analizowania zachowań, wymiany
poglądów na temat tego, czym są
dobro, czynienie dobra, empatia,
koleżeńskość, współpraca,
prowadzenie zajęć kształtujących
umiejętności wczuwania się w stany
emocjonalne i sytuacje innych ludzi
(dostrzeganie emocji i uznawanie
potrzeb),
organizacja konkursu plastycznego i
uczestniczenie dzieci w konkursach
miejskich i ogólnopolskich, w
akcjach charytatywnych na skalę
ogólnopolską – kształtowanie
pozytywnych postaw społecznych
czynienia dobra,
wystawa prac plastycznych
tematycznych: „Czym jest dobro?”,
organizacja akcji i zabaw
umożliwiających prezentację
sprawności dzieci w czynieniu dobra:
Dnia Życzliwości i Dobrego Kolegi,
Dnia Ziemi itp.,
stosowanie metod i form pracy
Ankieta dla rodziców –
rozwijanie u dzieci postaw
lojalności, współpracy i
pomocy oraz odczuwania
stanów emocjonalnych
innych osób i reagowania na
dany sposób zachowania.
Organizowanie w
przedszkolu zajęć,
realizacja działań
wychowawczych
rozwijających wrażliwość
na potrzeby innych ludzi –
nazywanie i rozpoznawanie
własnych emocji i emocji u
innych ludzi: szacunek,
życzliwość, pomoc innym,
empatia, odwaga,
solidarność itd.
9
rozwijających wrażliwość
emocjonalną dziecka na potrzeby
słabszych,
analiza bieżących problemów
wychowawczych pojawiających się
w poszczególnych grupach,
przekazanie informacji na zebraniu
rady pedagogicznej w celu ustalenia
działań i profilaktyki,
wzmacnianie postaw empatii u dzieci
poprzez organizowanie zajęć i zabaw
(z dziećmi i rodzicami)
zorientowanych na realizację zasad
szlachetnego zachowania,
wrażliwości na krzywdę, szacunku
dla innych, opiekuńczości,
odróżniania dobra od zła,
2. Organizowanie różnorodnych form
współpracy z rodzicami oraz
środowiskiem lokalnym w kreowanie
u dzieci postaw pomocy innym i
współpracy.
3. „Dobro, tolerancja pomoc innym w
wierszu i piosence” – koncert
przedszkolaków.
4. „Dobro, tolerancja pomoc innym w
wierszu i piosence” – konkurs dla
rodziców przedszkolaków.
5. Inscenizacja nauczycieli – teatr
tematycznie związany z czynieniem
dobra tolerancją i pomocą innym.
6. Przygotowanie dziecięcego spektaklu
słowno-muzycznego związanego z 21
listopada – pod hasłem „Dzień
Życzliwości”.
7. Organizacja Światowego Dnia
Pomagania Innym.
II. Działania przedszkola zapewniają
organizowanie i udzielanie pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dzieciom,
rodzicom i nauczycielom we
współdziałaniu z ze specjalistami,
Analiza dokumentacji
nauczycieli:
dokumentacja
diagnozy potrzeb
rozwojowych dzieci
nauczyciele
wszystkich grup
10
instytucjami i organizacjami pracującymi
na rzecz dziecka i rodziny, placówkami
zajmującymi się ochroną zdrowia,
zwłaszcza zdrowia psychicznego oraz
podmiotami wspierającymi właściwą
organizację kształcenia dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
1. Zapewnianie warunków sprzyjających
urzeczywistnieniu potencjału
rozwojowego dzieci i przygotowanie do
samodzielnego, wartościowego i
satysfakcjonującego życia na dalszym
etapie edukacji poprzez planowanie i
realizację działań związanych z
organizacją pomocy psychologiczno-
pedagogicznej w przedszkolu poprzez:
prowadzenie diagnozy potrzeb
rozwojowych dzieci przez
nauczycieli, specjalistów
zatrudnionych w przedszkolu i we
współdziałaniu z instytucjami
wspierającymi rozwój dzieci –
analiza trudności edukacyjnych oraz
sukcesów dzieci, ustalenie wniosków
i sposobów wspomagania rozwoju i
edukacji,
określanie mocnych stron,
predyspozycji, zainteresowań i
uzdolnień dzieci,
rozpoznawanie przyczyn trudności w
funkcjonowaniu dziecka, w tym
barier i ograniczeń utrudniających
funkcjonowanie dziecka i jego
uczestnictwo w życiu przedszkola,
podejmowanie działań sprzyjających
rozwojowi kompetencji oraz
potencjału dziecka w celu
podnoszenia efektywności nabywania
sprawności,
zapobieganie i przeciwdziałanie
przemocy wobec dzieci poprzez
realizowanie standardów ochrony
dzieci przed krzywdzeniem, zagrożeń
przez nauczycieli,
specjalistów
zatrudnionych w
przedszkolu i we
współdziałaniu z
instytucjami
wspierającymi
rozwój dzieci,
scenariusze zajęć
przeprowadzonych
przez nauczycieli z
wykorzystaniem
narzędzi technologii
informacyjno-
komunikacyjnych,
arkusze analizy –
współpraca z
poradnią w procesie
diagnostycznym i
postdiagnostycznym,
w szczególności w
zakresie oceny
funkcjonowania
dziecka, analiza
umiejętności dzieci.
Arkusze diagnozy –
rozpoznawanie potrzeb
rodzin wymagających
pomocy.
11
na które mogą być narażone,
korzystanie w procesie kształcenia z
narzędzi i zasobów cyfrowych oraz
metod kształcenia wykorzystujących
technologie informacyjno-
komunikacyjne,
współpraca z poradnią w procesie
diagnostycznym i
postdiagnostycznym, w
szczególności w zakresie oceny
funkcjonowania dziecka.
2. Rozpoznawanie potrzeb rodzin
wymagających pomocy, a także jej
udzielanie poprzez wskazanie miejsc i
jednostek (w tym organizacji
pozarządowych oraz organizacji
kościelnych i charytatywnych), w
których udzielana jest zorganizowana i
wyspecjalizowana pomoc społeczna i
instytucjonalna.
3. Rozwijanie współpracy środowiska
przedszkolnego – nauczycieli,
specjalistów i rodziców – z instytucjami
i organizacjami pracującymi na rzecz
dziecka i rodziny (stowarzyszenia i
fundacje działające na rzecz dziecka i
rodziny, powiatowe centrum pomocy
rodzinie, MGOPS itp.), placówkami
zajmującymi się ochroną zdrowia,
zwłaszcza zdrowia psychicznego (np.
centrum zdrowia psychicznego),
podmiotami wspierającymi właściwą
organizację kształcenia dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
– by zapewnić adekwatną do potrzeb
pomoc i wsparcie:
określenie zasad i zakresu
współpracy wychowawców,
nauczycieli, specjalistów oraz
rodziców wewnątrz przedszkola w
zakresie organizowania wsparcia w
rozwoju dzieci i rodzin, a w trakcie
zasad i zakresu współpracy
12
międzysektorowej,
doskonalenie kompetencji
nauczycieli w zakresie
rozpoznawania potrzeb i możliwości
dzieci oraz organizowania i
udzielania dzieciom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
organizowanie zajęć otwartych dla
rodziców i nauczycieli oraz
konsultacji dla rodziców.
III. Różnorodne działania przedszkola
wspierają aktywność dziecka w zakresie
rozwijania sprawności fizycznej i
zdrowotnej – umiejętności i aktywność
nauczycieli kształtuje nawyki dziecka
codziennej aktywności fizycznej.
1. Planowanie zajęć adekwatnie do
potrzeb dziecka, zapewnienie
bezpieczeństwa w czasie zajęć,
stosowanie pomocy i ochrony przy
wykonywaniu trudniejszych ćwiczeń
oraz przestrzeganie porządku podczas
zajęć rozwoju ruchowego (np.
przebieranie się w stroje sportowe na
zajęcia ruchowe).
2. Wdrażanie dzieci i społeczności
przedszkolnej do aktywnego sposobu
spędzania czasu wolnego,
przestrzegania zasad zdrowotności
poprzez organizowanie zajęć i zabaw
rozwijających aktywność fizyczną w
budynku przedszkola oraz na świeżym
powietrzu – zgodnie z planem pracy i
ramowym rozkładem dnia
przedszkola.
3. Rozwijanie i doskonalenie sprawności
ruchowej dzieci w zakresie
prawidłowej postawy, motoryki:
szybkości, gibkości, zwinności,
koordynacji ruchowej, koordynacji
ruchowej, pozytywnej motywacji do
zabaw i zajęć ruchowych poprzez
stosowanie różnorodnych form i
Analiza dokumentacji
nauczycieli:
dokumentacja zajęć i
zabaw rozwoju
ruchowego dzieci:
zapisy w dzienniku,
scenariusze zajęć,
prace dzieci,
różnorodność
organizowanych
zajęć rozwijających
aktywność fizyczną
dzieci,
organizowane przez
przedszkole formy
aktywności
fizycznej dla dzieci i
ich rodziców.
Organizacja zajęć
dodatkowych rozwijających
uzdolnienia dzieci. w
obszarze rozwoju
ruchowego.
nauczyciele
wszystkich grup
13
metod rozwoju ruchowego dzieci, w
tym stosowanie alternatywnych metod
rozwoju ruchowego (np.: metoda
ruchu rozwijającego Weroniki
Sherborne, edukacja przez ruch,
metoda Kniessów, Orfa i Labana,
organizację zabaw ruchowych
dostosowanych do potrzeb i
możliwości dziecka, takich jak:
zabawy orientacyjno-porządkowe,
zabawy z elementem równowagi,
czworakowania, biegu, rzutu,
celowania i toczenia, wspinania się,
podskoku i skoku, gry i zabawy na
powietrzu, zabawy w terenie, zabawy
na śniegu, organizację ćwiczeń
porannych dla dzieci i ćwiczeń
gimnastycznych.
4. Umożliwienie dzieciom poznanie
nowych form i sposobów rozwijania
aktywności fizycznej, rozwijania
sprawności fizycznej poprzez:
doposażenie sal zabaw w sprzęt
sportowy,
zorganizowanie kącików
zainteresowań dzieci w zakresie
różnych form rozwoju ruchowego,
organizację konkursów dla dzieci i
rodziców rozwijających aktywność
ruchową i zdrowy styl życia,
aranżację przestrzeni edukacyjnej
umożliwiającej dziecku nabywanie
samodzielności w wykonywaniu
czynności samoobsługowych.
IV. W przedszkolu skutecznie
wykorzystuje się technologię
informacyjno-komunikacyjną w
procesach edukacyjnych, rozwijane są
kompetencje cyfrowe dzieci, ze
szczególnym uwzględnieniem
bezpiecznego poruszania się w sieci oraz
krytycznej analizy informacji dostępnych
w Internecie.
Analiza dokumentacji
nauczycieli:
dokumentacja zajęć
z dziećmi: zapisy w
dzienniku,
scenariusze zajęć,
prace dzieci,
różnorodność
organizowanych
zajęć rozwijających
aktywność dzieci w
zakresie
bezpiecznego
poruszania się w
wirtualnej
przestrzeni – arkusz
do analizy
dokumentacji.
Organizacja zajęć
dodatkowych rozwijających
uzdolnienia dzieci.
14
1. Nauczyciele stosują środki i metody
wspomagające indywidualny rozwój
dzieci, korzystają w procesie
kształcenia z narzędzi i zasobów
cyfrowych oraz metod kształcenia
wykorzystujących technologie
informacyjno-komunikacyjne.
2. Organizowany w przedszkolu proces
kształcenia umożliwia dzieciom
poznanie technologii cyfrowej,
rozwija kompetencje cyfrowe, w
szczególności w zakresie
krytycznego korzystania z treści
publikowanych w Internecie.
2) Współpraca nauczycieli, współdziałanie z ze specjalistami, instytucjami i
organizacjami pracującymi na rzecz dziecka i rodziny.
Cel główny: współpraca nauczycieli, współdziałanie ze specjalistami, instytucjami i
organizacjami pracującymi na rzecz dziecka i rodziny, placówkami zajmującymi się
ochroną zdrowia, zwłaszcza zdrowia psychicznego, oraz podmiotami wspierającymi
właściwą organizację kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi –
nauczyciele wspólnie rozwiązują problemy, doskonalą metody pracy, pomagają sobie
nawzajem w doskonaleniu własnej pracy.
Sposób realizacji zadania Dokumentacja Osoby
odpowiedzialne
za realizację
Nauczyciele wspólnie planują działania
podejmowane w przedszkolu, rozwiązują
problemy i pomagają sobie nawzajem w
doskonaleniu własnej pracy:
dyrektor powołuje zespoły nauczycieli,
zespoły wybierają spośród siebie lidera,
ustalają plan pracy zespołu na dany rok
oraz realizują działania w zakresie
określonym w planie nadzoru i rocznym
planie pracy przedszkola.
Nauczyciele:
diagnozują potrzeby rozwojowe dzieci,
Opracowanie procedury
pracy zespołowej w
przedszkolu – wrzesień.
Analiza koncepcji pracy
przedszkola –
sierpień/wrzesień.
Dokumentacja
potwierdzająca
powołanie zespołów:
protokoły rady
pedagogicznej, plan
nauczyciele
grup
15
diagnozują poziom funkcjonowania
dziecka, rozpoznają umiejętności i
możliwości rozwojowe każdego
wychowanka poprzez prowadzenie
systematycznej obserwacji, poziomu
rozwoju dziecka we współdziałaniu z
innymi nauczycielami, specjalistami,
rodzicami oraz instytucjami i
organizacjami pracującymi na rzecz
wsparcia dziecka i rodziny,
organizują pomoc psychologiczno-
pedagogiczną w formie zajęć
rozwijających uzdolnienia, zajęć
specjalistycznych: korekcyjno-
kompensacyjnych, logopedycznych,
rozwijających kompetencje
emocjonalno-społeczne oraz innych
zajęć o charakterze terapeutycznym,
stosują nowatorskie metody pracy z
dziećmi w rozwijaniu sprawności
fizycznej i zdrowotnej,
analizują jakość wykonanych zadań na
półrocze i na koniec roku, zgłaszają
wnioski dotyczące zakresu zadań
każdego zespołu oraz propozycje
modyfikacji prac i zadań na nowy rok
szkolny,
organizują zajęcia umożliwiające
nabywanie sprawności w czynieniu
dobra, przygotowujące dzieci do
nabywania postaw ukierunkowanych na
współdziałanie, szlachetność, tolerancję,
zaangażowanie społeczne itp.),
współdziałają z rodzicami w rozwijaniu
nawyków dziecka do codziennej
aktywności fizycznej,
realizują programy edukacyjne –
ogólnopolskie, regionalne i autorskie z
zakresu np. rozwijania aktywności
fizycznej.
nadzoru, roczny plan
pracy.
Nauczyciele systematycznie poszukują
atrakcyjnych i twórczych metod i form
Dokumentacja
potwierdzająca udział
wszyscy
nauczyciele
16
współpracy z instytucjami wspierającymi
rodzinę w działaniach wychowawczych:
uczestniczą w szkoleniach rady
pedagogicznej na temat stosowanych
metod i form współdziałania i
współpracy z rodzicami i różnymi
instytucjami,
prowadzą zajęcia otwarte dla innych
nauczycieli oraz rodziców.
nauczycieli w
szkoleniowych radach.
3) Diagnozowanie potrzeb rozwojowych dzieci
Cel główny: modyfikacja i wzbogacanie oferty zajęć rozwoju ruchowego w
przedszkolu.
Nazwa zadania i sposób realizacji Terminy realizacji,
wymagane dokumenty
Osoby
odpowiedzialne
za realizację
Podejmowanie różnorodnych inicjatyw/działań
– stosowanie różnorodnych metod i form pracy
związanych z tworzeniem sytuacji
sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań
prowadzących do sprawności ruchowej,
samodzielności, dbania o zdrowe i
kształtowania właściwych nawyków
żywieniowych dzieci, a także ich rodziców.
Analiza stosowanych
metod i form pracy z
dzieckiem, w tym
alternatywnych,
rozwijających sprawność
fizyczną dzieci– arkusz
analizy stosowanych
metod, w tym metod
alternatywnych.
nauczyciele
Organizowanie warunków do podejmowania
przez dzieci spontanicznych zabaw związanych
z nabywaniem sprawności ruchowej w budynku
przedszkola oraz na świeżym powietrzu –
zgodnie z planem pracy i ramowym rozkładem
dnia przedszkola.
Dzienniki zajęć i zajęć
dodatkowych, plany
pracy z dzieckiem – cały
rok szkolny.
nauczyciele
VI. Planowany kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2023/2024
Lp. Nazwa imprezy/uroczystości Termin realizacji Uwagi
1. Dzień Przedszkolaka. 20 września p. Bożena
17
p. Jolanta
2. Dzień Budowlańca 22 września s. Ludwika
3. Dzień Jabłka. 28 września p. Monika
4. Dzień zwierząt – św. Franciszek 4 październik s. Ludwika
5. Masza święta na rozpoczęcie roku. 2 października s. Ludwika
p. Monika
6. Wycieczka Fabryka Czekolady 9 października
7. Narodowe Święto Niepodległości 9 listopada p. Bożena
s. Ludwika
8. Dzień Dobroci 13 listopad p. Jolanta
9. Dzień Pluszowego Misia 24 listopad p. Monika
10. Mikołajki pod hasłem „Czynimy dobro –
wspieramy Mikołaja w przygotowaniu
prezentów dla potrzebujących”.
6 grudzień Wszystkie
nauczycielki
11. Wigilia w przedszkolu 21 grudzień Wszystkie
nauczycielki
12. Dzień Szacunku i życzliwości – „Dla
Babci i Dziadka”.
18 styczeń Wszystkie
nauczycielki
13. Dzień Chorego 22 luty s. Ludwika
14. „Szukamy dobra w sobie i otoczeniu” –
powitanie wiosny.
21 marzec p. Bożena
p. Jolanta
15. Wielkanoc – śniadanie wielkanocne. 28 marzec Wszystkie
nauczycielki
16. Dzień książki dla Dzieci 2 kwiecień p. Monika
17. Światowy Dzień Ziemi – wiem jak dbać
o planetę
22 kwiecień Wszystkie
nauczycielki
Konkurs plastyczny ‘Kapliczka Maryjna” maj s. Ludwika
18. Święto Miłości – „Kocham moją Mamę i
mojego Tatę – pomagam im, gdy trzeba”.
22-23 maj Wszystkie
nauczycielki
19. Dzień Dziecka pod hasłem „Jestem
zdrowy. Jestem wysportowany”.
3 czerwiec Wszystkie
nauczycielki
20. Masza święta na zakończenie roku. 20 czerwiec s. Ludwika
p. Jolanta
VII. Przydział zadań oraz zajęć dodatkowych.
18
Lp. Zadanie Nazwisko i imię
nauczyciela
1. Przekazywanie informacji na stronę internetową I gr. p. Monika
2. Przekazywanie informacji na stronę internetową II gr. s. Ludwika
3. Prowadzenie Kroniki Przedszkolnej. p. Jolanta
4. Dekorowanie wejścia, holu i jadalni oraz akwarium -jesień. p. Jolanta
5. Dekorowanie wejścia, holu i jadalni oraz akwarium -zima. p. Bożena
6. Dekorowanie wejścia, holu i jadalni oraz akwarium -wiosna. p. Monika
7. Dekorowanie wejścia, holu i jadalni oraz akwarium -lato. s. Ludwika
8. Dekorowanie wejścia i holu na Powitanie Dzieci. s. Ludwika
9. Dekorowanie wejścia i holu na Karnawał. p. Jolanta
10. Dekorowanie wejścia i holu Dzień Dziecka. p. Bożena
11. Dekorowanie wejścia i holu na Boże Narodzenie. p. Monika
12. Dekorowanie wejścia i holu na Wielkanoc. p. Jolanta
13. Przygotowanie sali i stołów na Wigilię. p. Monika
14. Przygotowanie sali i stołów na Śniadanie Wielkanocne. p. Bożena
15. Prowadzenie biblioteki i utrzymywanie porządku w czasopismach. p. Bożena
16. Utrzymywanie porządku w pomocach dydaktycznych. p. Monika
17. Utrzymywanie porządku w pomocach plastycznych. s. Ludwika
18. Wieszanie na drzewach ogłoszeń o Teatrzykach. p. Jolanta
19. Wieszanie na drzwiach informacji o uroczystościach i imprezach. p. Bożena
20. Całoroczne utrzymywanie porządku w apteczce, uzupełnianie. p. Monika
21. Dbanie o stroje i zrobienie w nich porządku. s. Ludwika
22. Robienie zdjęć do kroniki i na stronę przedszkola I gr. p. Jolanta
23. Robienie zdjęć do kroniki i na stronę przedszkola II gr. p. Bożena
24. Gazetka dla Rodziców w szatni na miesiąc IX, I, V. p. Monika
25. Gazetka dla Rodziców w szatni na miesiąc X, II,VI. p. Jolanta
26. Gazetka dla Rodziców w szatni na miesiąc XI,III. s. Ludwika
27. Gazetka dla Rodziców w szatni na miesiąc XII, IV. p. Bożena
28. Przygotowanie dekoracji sali na przyjście Św. Mikołaja. s. Ludwika
19
Dekoracja okien na parterze i sal dzieci nauczycielki grupy I we własnym zakresie.
Dekoracja okien na pierwszym piętrze i sal dzieci nauczycielki grupy II we własnym
zakresie.
Protokołowanie Rad Pedagogicznych nauczycielki według kolejki.
VIII. Plan współpracy z rodzicami.
Zadania Sposoby realizacji Termin i osoby
odpowiedzialne
1. Organizacja
zebrania z
rodzicami na
początku roku
szkolnego.
2. Ustalenie zakresu
współpracy.
3. Zapoznanie z
terminarzem
spotkań ogólnych i
grupowych.
Zawarcie kontraktu wzajemnych
oczekiwań.
Kwestionariusz współpracy z rodzicami.
Przedstawienie założeń programu
wychowawczo-dydaktycznego
przedszkola na rok szkolny 2023/2024.
Zapoznanie ze statutem i procedurami
bezpieczeństwa pobytu dziecka w
przedszkolu.
Informacja dla rodziców o odpłatności za
korzystanie z wychowania
przedszkolnego.
Bieżące informowanie rodziców o
kierunkach pracy przedszkola i
zamierzeniach wychowawczo-
dydaktycznych.
wrzesień
dyrektor,
nauczyciele grup
Integracja nauczycieli z
rodzicami i dziećmi –
realizacja zadań.
Zapoznanie rodziców z podstawą
programową – omówienie
poszczególnych obszarów edukacyjnych.
Przedstawienie przedszkolnego zestawu
programów wychowania przedszkolnego
dopuszczonych do użytku przez dyrektora
przedszkola w roku szkolnym 2023/2024.
Praca indywidualna i zespołowa z
dziećmi wymagającymi wsparcia –
omówienie założeń prowadzonej pracy
indywidualnej i grupowej
cały rok szkolny
nauczyciele, rodzice
20
(wyrównawczej).
Dzień informacji dla rodziców – według
potrzeb w wyznaczonym terminie.
Organizacja zajęć otwartych i warsztatów
w grupach wiekowych – informowanie i
zapraszanie rodziców.
Udział rodziców w wycieczkach
Pomoc rodziców w organizowaniu imprez
i uroczystości.
Włączanie rodziców do udziału w
konkursach organizowanych dla dzieci i
rodziców.
Informacja o gotowości do nauki w szkole
(indywidualne rozmowy z rodzicami
dzieci).
Prezentacja ważnych informacji na tablicy
dla rodziców.
Włączanie rodziców w bogacenie bazy
materialnej grupy/przedszkola poprzez
dostarczanie potrzebnych do zajęć
materiałów, przyborów; okresowe
wzbogacanie kącika przyrody.
Organizacja pomocy
psychologiczno-
pedagogicznej dla
dzieci i rodziców,
Omówienie założeń pomocy
psychologiczno-pedagogicznej udzielanej
w przedszkolu.
Informowanie rodziców o postępach
dziecka, kontynuacja pracy z dzieckiem w
domu zgodnie z zaleceniami nauczyciela.
Informowanie rodziców o zasadach
zapewnienia pomocy przez nauczycieli i
specjalistów przedszkola oraz instytucji
działających na rzecz wsparcia rodziny.
cały rok szkolny
nauczyciele grup,
nauczyciele
specjaliści
wrzesień
21
Wygłaszanie referatów, na spotkaniach z
rodzicami dotyczących specyficznych
problemów dzieci, organizowanych
według potrzeb rodziców i nauczycieli.
Organizowanie konsultacji i warsztatów
wspierających działania rodziny.
Wyłonienie dzieci do terapii
logopedycznej lub pedagogicznej, stały
kontakt nauczycieli grupy ze
specjalistami.
Przekazywanie informacji o postępach
dzieci nauczycielom, rodzicom.
IX. Plan wycieczek przedszkolnych
Tematyka wycieczek Osoby odpowiedzialne, termin realizacji,
grupa wiekowa
Spacery i wycieczki w obrębie miasta:
muzeum
park,
łąka,
kino,
dom kultury,
stadion
zakłady pracy rodziców,
biblioteka miejska.
okazjonalnie wg potrzeb
Wycieczki poza miasto:
gospodarstwo agroturystyczne,
las,
zoo,
klub sportowy.
X. Terminarz zebrań rady pedagogicznej
Lp. Termin Rodzaj
posiedzenia
rady
pedagogicznej
Tematyka Uwagi
1. sierpień organizacyjne Porządek zebrania
22
1. Otwarcie zebrania i powitanie
zebranych.
2. Przedstawienie porządku zebrania i jego
zatwierdzenie.
3. Odczytanie i zatwierdzenie protokołu z
ostatniej rady pedagogicznej z dnia.
4. Przedstawienie zmian w prawie
oświatowym.
5. Zatwierdzenie rocznego planu pracy na
nowy rok szkolny 2023/2024.
6. Przedstawienie zmian w organizacji
pracy – aneks do arkusza organizacji
pracy.
7. Przydział czynności dodatkowych
wykonywanych w ramach
wynagrodzenia – opinia rady
pedagogicznej.
8. Organizacja wewnątrzprzedszkolnego
doskonalenia nauczycieli (WDN).
9. Omówienie zasad bezpieczeństwa pracy
podczas organizowania zajęć
aktywności fizycznej w budynku
przedszkola i poza nim.
10. Przegląd pomieszczeń i ogrodu
przedszkolnego – stopień
przygotowania do rozpoczęcia roku
szkolnego.
11. Sprawy bieżące.
12. Wnioski i uchwały.
2. wrzesień organizacyjne Porządek zebrania
1. Otwarcie zebrania i powitanie
zebranych.
2. Przedstawienie porządku zebrania i jego
zatwierdzenie.
3. Odczytanie i zatwierdzenie protokołu z
ostatniej rady pedagogicznej.
4. Analiza realizacji wniosków z
poprzedniej rady pedagogicznej.
5. Przypomnienie treści regulaminu oceny
pracy nauczyciela i regulaminu rady
pedagogicznej.
6. Przedstawienie planu nadzoru
pedagogicznego wraz z załącznikami
23
(planowane kontrole, harmonogram
obserwacji zajęć wraz z obowiązującą
dokumentacją, organizacja
wspomagania nauczycieli).
7. Zapoznanie z treścią regulaminu
prowadzenia dokumentacji
pedagogicznej.
8. Sprawy bieżące.
9. Wnioski i uchwały.
3. listopad szkoleniowe Porządek zebrania
1. Otwarcie zebrania i powitanie
zebranych.
2. Przedstawienie porządku zebrania i jego
zatwierdzenie.
3. Odczytanie i zatwierdzenie protokołu z
ostatniej rady pedagogicznej.
4. Szkolenie rady pedagogicznej.
5. Sprawy bieżące
4. styczeń/luty podsumowujące
analityczno-
kontrolne
Porządek zebrania
1. Otwarcie zebrania i powitanie
zebranych.
2. Przedstawienie porządku zebrania i jego
zatwierdzenie.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniego
posiedzenia.
4. Analiza realizacji wniosków z
poprzedniej rady pedagogicznej.
5. Karta aktywności pracy nauczyciela – I
semestr.
6. Informacje dyrektora o nadzorze
pedagogicznym sprawowanym w I
semestrze.
7. Wnioski z nadzoru i kierunki rozwoju
na II semestr.
8. Wyniki pracy z dzieckiem w ramach
udzielanej pomocy psychologiczno-
pedagogicznej – w I semestrze (zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia z
dzieckiem zdolnym, zajęcia
terapeutyczne ze specjalistami).
9. Wyniki obserwacji rozwoju dziecka,
diagnozy.
24
10. Sprawy bieżące.
11. Wnioski i uchwały.
5. czerwiec/sierpień podsumowujące Porządek zebrania
1. Otwarcie zebrania i powitanie
zebranych.
2. Przedstawienie porządku zebrania i jego
zatwierdzenie.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniego
posiedzenia.
4. Analiza pracy nauczycieli w II
semestrze – sprawozdania.
5. Sprawozdanie z nadzoru
pedagogicznego dyrektora: ocena
stopnia wykonania zadań wynikających
z planu rocznego, informacja o
wynikach i wnioskach ze
sprawowanego nadzoru
pedagogicznego oraz informacja o
działalności przedszkola. Ustalenie
sposobów wykorzystania wniosków do
pracy na kolejny rok szkolny.
6. Sprawy bieżące.
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola zatwierdzony Uchwałą Rady
Pedagogicznej nr 10 z 30.08.2023 r.
Członkowie Rady Pedagogicznej:
1. ………………………………………………………………………………
2. ………………………………………………………………………………
3. ………………………………………………………………………………
4. ………………………………………………………………………………
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
LISTOPAD
Gr. II
1.MAMY RÓŻNE DOMY
2.LEŚNE ŚPIOCHY I NIE - ŚPIOCHY
3.ODKRYWAMY KOSMOS
4.ZABAWA W TEATR
CELE:
WIERSZ
„MOJA OJCZYZNA”
Moja Ojczyzna to kraj nad Wisłą,
Miasta i wioski od gór do morza,
Pola i lasy, niebo spokojne,
Gdzie taki mogą krążyć w przestworzach.
Nasi przodkowie kiedyś walczyli,
By wolne były wioski i miasta.
Dlatego orzeł to nasze godło
-ptak dumny, dzielnie broniący gniazda.
Jedenastego dnia listopada
W sercach Polaków radość rozkwita.
Trzepoczą flagi biało-czerwone.
Wolność świętuje Rzeczpospolita!
PIOSENKA
„NASZA OJCZYZNA JEST TAKA”
Pełna szlachetnych czynów i córek jej
i synów!
Bo ziemie jej kochane przez wroga podeptane.
I świadczą o tym dzieje, bez Boga nie istnieje.
Czyż Polak nie powinien dbać o jej dobre imię?
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
MARZEC GR. II
CELE:
WIERSZ
„ZUPA POGODOWA”
Na marcowe chłody,
na marcowe pluchy
najlepszy na zdrowie
gar marcowej zupy.
Dodam więc deszczyku
żeby mokra była,
odrobinę słońca
żeby się złociła.
Dodam trochę chmurek
szarych jak przyprawy,
szczyptę śniegu wrzucę,
nadam smak słonawy.
Jeszcze trochę tęczy…
Choć mało marcowa,
Zamieszam to wszystko
I zupa gotowa.
Taka zupa smakuje
razem z marzeniami,
że wiosna się zbliża
wielkimi krokami.
PIOSENKA
„WIOSENNY WALCZYK”
Każdy tu dzisiaj w zielone gra
Wiosna w zielonej sukni przybyła
Każdy kwiat, listek dobrze ją zna.
Ref. Wiosenny walczyk, muzyka płynie,
Zielony konik na skrzypkach gra.
Żaby w sadzawce tańczą walczyka
W chmurach śpiewają skowronki dwa.
Nuci i gwiżdże, bo talent ma
Wiosna radosna tańczy w baletkach
Wiosenny walczyk na łące trwa.
Ref. Wiosenny walczyk…
Odwiedzin